Informace o projektu "Učíme se učit se", který byl realizován ve školním roce 2011/2012
Cílem projektu bylo nabídnout pomoc žákům, kteří mají problémy s učením – věnují učení dostatek času, ale výsledky ve škole tomu neodpovídají.
Jednotlivé etapy projektu: projektový tým, složený ze šesti pedagogů (včetně speciální pedagožky a školní psycholožky):
- požádal o spolupráci kolegy – všechny třídní učitele, vysvětlil jim cíl a smysl projektu
- předal třídním učitelům materiály, které na hodinách etické výchovy motivovaly děti k zamyšlení, zda jejich způsob přípravy do školy odpovídá jejich školní úspěšnosti a pokud nikoli, proč tomu tak je
- třídní učitelé na hodině etické výchovy pracovali se svými žáky podle těchto daných instrukcí
- cíl a smysl projektu byl rodičům představen na třídní schůzce, prostřednictvím upozornění v žákovské knížce a na webových stránkách školy
- členové projektového týmu opakovaně obešli jednotlivé třídy a nabídli žákům možnost konzultace
- členové projektového týmu spolupracovali s některými žáky
- členové projektového týmu se pravidelně scházeli a vyměňovali si zkušenosti
Projekt přinesl tato zjištění:
- projektem podpořených žáků bylo relativně málo; předpokládali jsme větší zájem
- mnohdy jsou příčinou školní neúspěšnosti nedostatky ve školní přípravě z hlediska času a pravidelnosti, nikoli nevhodná strategie učení
- projekt „Učíme se učit se“ bude v dalších letech součástí školního vzdělávacího programu ve 4. a 5. třídách
- při realizaci tohoto projektu budou třídní učitelky 4. a 5. tříd spolupracovat se školní psycholožkou a speciální pedagožkou
- rodiče budou o způsobech učení informováni prostřednictvím webových stránek školy
Jana Churáčková, květen 2012