Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Informace ze školy > Co se děje > Jak jsme oslavili 17. listopad

Jak jsme oslavili 17. listopad



35. výročí sametové revoluce jsme si připomněli mnoha způsoby: v rámci vyučovacích hodin, informačním panelem, písní Modlitba pro Martu ve školním rozhlase, ale zejména projektem sedmých tříd a třídy 5.A. Fotografie dáme do fotogalerie.


Školou prošli studenti a oslavili svobodu

5.A vyrobila nové transparenty a zrecyklovala ty, které vytvořili už dříve dnešní sedmáci, a připravila výzbroj pro zásahové jednotky. Průvod pak prošel školou a v každém patře se obrněnci snažili protestující zastavit, což se jim nepodařilo, a tak dnes máme svobodu, které bychom si měli hodně vážit. Podívejte se: Protest 5.A

David Zahradníček, třídní učitel 5.A



Díky, že můžeme
Dne 17. listopadu si v České republice připomínáme hned dvě významné události. Tou první je Mezinárodní den studenstva, kdy 17.11. 1939 byly nacisty uzavřeny vysoké školy, někteří studenti dokonce zabiti. Tou druhou je Den boje za svobodu a demokracii, jejichž začátek spojený se sametovou revolucí datujeme o přesně 50 let později, na 17. 11. 1989. Lidé v naší zemi tehdy vyšli do ulic, aby bojovali za svá práva a demokracii.
V každé době je dobré připomínat si dějiny a události, z kterých by se společnost měla poučit anebo inspirovat. V té dnešní plné konfliktů, válek a nejistoty, co budoucnost přinese, snad ještě více. Pro někoho události roku 1989 nejsou ještě tak dávná minulost, avšak těm, kteří se narodili do časů svobodného vyjadřování, cestování, telefonů a supermarketů to může připadat tak dávno jako pravěk. Proto považuji za důležité o hrdinských událostech formujících dějiny českého národa seznamovat naše žáky. Díky podpoře vedení školy se minulý týden na naší škole udál projektový den pro sedmé ročníky, který žáky provedl veškerými událostmi nejen samotného 17.11. 1989 a počátku Sametové revoluce na Národní třídě, ale i vším, co tomu předcházelo. Jaké byly příčiny, následky a co pro naši společnost svoboda a demokracie znamenají.
 S událostmi se žáci měli možnost seznámit interaktivní formou pomocí online hry, výstavy s QR kódy, skupinovou prací, dokumentem, a hlavně povídáním se samotnými pamětníky těchto událostí. Tímto bych účastníkům debat chtěla moc poděkovat za sdílení jejich zkušeností. Naši žáci se zájmem sledovali povídání, poté pokládali připravené otázky. Postupně však papíry s nimi odkládali  a ptali se na věci, co jim v tu chvíli přišly nejvíc důležité vědět. S radostí a pýchou musím poznamenat, že v místnosti nebyl snad nikdo, kdo by neměl nějakou otázku na to, co ho k tématu zajímalo. Při samotných reflexích po celém dni bylo krásně vidět, jak dětem dochází, co svoboda, za kterou se roku 1989 bojovalo pro ně znamená. Co všechno v dnešní době díky 17.11. 1989 můžou. Uvědomili si, že svoboda, kterou dnes mají, je výsledkem odvahy lidí, kteří v minulosti riskovali mnohé, aby vytvořili lepší budoucnost. Doufejme, že si z této zkušenosti odnesou nejen znalosti, ale i odhodlání být aktivními a přemýšlivými členy společnosti, kteří si váží toho co mají a zároveň se nebojí přispívat k lepší budoucnosti.
Ještě jednou děkuji vedení školy, pamětníkům, kolegům za podporu. Rodičům za trpělivé odpovídání na dotazy a hlavně žákům všech sedmých ročníků za nasazení, spolupráci a ochotu porozumět proč je důležité cenu za naší svobodu v dnešní době znát.
Lucie Kučerová, autorka projektu, učitelka dějepisu


Očima studentů: Sebereflexe
- „ Jsem rád, že můžu cestovat kam chci a taky si koupit džíny a nikdo mě za to nezatkne.“

- „Dnes mě to bavilo, bylo to hodně zajímavé a užitečné. Dozvěděl jsem se o tom, jak se tu žilo. V té době bych nechtěl žít.“
- „Už jsem toho hodně věděl od rodičů, můj praděda nemohl na vysokou školu. Nejvíc mě překvapilo, že prezident Havel byl vězněn.“

- „Překvapilo mě, že paní učitelka Polanská byla přímo na Národní třídě a dostala obuškem.“

- „Vyvolalo to ve mně smutek a strach. Nechápu, jak někoho mohlo napadnout ubližovat studentům, zakazovat některou hudbu, knihy a cestování do ciziny. Nemít svobodu.“

- „Bylo to velmi zajímavé. Nejvíc mě bavil ten film o Pavlovi. Překvapilo mě, že tu komunisti byli tak dlouho. I to, co nám říkal pan učitel Marek, bylo zajímavé. Dozvěděl jsem se toho hodně. Bavili mě i úkoly, které jsme dělali po celé škole.“
-„Dnes mě nejvíc bavilo povídání paní učitelky Polanské.“

- „Dnes mě to hodně bavilo. Muselo to být hrozné za komunistů. Je mi líto lidí, co to zažili. Bylo v té době hodně násilí a lidé nemohli jen tak odjet z Československa. V listopadu 1989 začali vysokoškoláci protestovat a podařilo se jim to – to byla sametová revoluce.“

- „Už jsem o tom něco věděl od rodičů. Nejvíce mě posunulo povídání s učitelem Markem. Bavilo mě to a teď o tom vím daleko víc. Nebylo to hezké, takže se to moc příjemně neposlouchalo.“
- „Zaujalo mě povídaní paní Čejkové o tom kolik, co stálo.“ 


Kryl do škol

Žáci 9. tříd navštívili v KD Barikádníků představení Kryl do škol. Jeho prostřednictvím poznávali písně Karla Kryla a osobnost Karla Kryla. A pak ještě na Národní, kde to všechno před 35 lety začalo...